FEIL - Mopedbiler er ikke lenger forbeholdt pensjonister. 64.9% av mopedbileiere er studenter eller yrkesaktive mot 35.1% pensjoniser.
FEIL - I 2009 var det 82,208 trafikkskadde personer (drepte og skadde, untatt fotgjengere) i Frankrike. Kun 311 av disse var ulykker med mopdebil. Dette er kun 0,38% av drepte og skadde. Av 3777 alvorlige skader var 2160 relatert til biler, (57%) 888 relatert til motorsykler (23%) og 299 (8%) relatert il moped. Det var 21 dødsfall i mopedbiler, tilsvarende 0,56%. Aixam er ledende på teknologi for å beskytte fører og passasjer. Blant annet kollisjonstestes alle modeller, selv om dette ikkke er påkrevd for mopedbiler.
FEIL - I samarbeid med motorprodusentene Kubota (Japan) og Lombardini (Italia) kan Aixam levere kjøretøy med svært lavt drivstofforbruk og CO2 utslipp. Tester viser at utlippet kun er på 77,9 g/km Dette representerer 37% under utslippsmålet på 125g/km satt av EU parlamentet.
I januar 2013 slapp AIXAM en 100% elektrisk modellrekke med 0 utslipp under merket e-AIXAM.
FEIL - Prosentandelen førere som kjører mopedbil etter å mistet bilførerkortet er kun 3,4% (Gjelder Frankrike)
FEIL - I gjennomsnitt reiser en Franskmann 25,2 km pr dag i en gjennomsnittshastighet på 30km/t. Rekkevidden på en e-Aixam er under normale kjøreforhold minimum 75 km med en ladetid på maksimalt 3,5 timer. Den er dermed egnet til de fleste daglige gjøremål og reiser. Dette er fremtiden.
FEIL - AIXAM har utviklet en høyeffektiv støydemping for å redusere motorstøyen med 7 decibel.
Fordelene er et dempet støynivå, reduserte vibrasjoner og øket komfort.